مرور روزنامه های کابل
عبدالقدیر میرزایی عبدالقدیر میرزایی

 

یکشنبه 08 – می

 

 

روزنامه ی افغانستان درصفحه اول شماره امروزخود درمورد حملات مخالفین مسلح دولت افغانستان در ولایت قندهار سخن زده است.

روزنامه گفته است که تمرکز اصلی حملات مخالفین بالای تاسیسات دولتی و عام المنفعه بود که این حمله دوامدار، نشاندهنده بخشی از فعالیت های تازه این گروه است که قبلا آن را اعلان کرده بود.

روزنامه درسرمقاله شماره امروز خود درمورد توانایی های نیروهای امنیتی افغان در مقابله با حملات مخالفین تبصره کرده است.

این روزنامه گفته است که نیروهای امنیتی افغان فرسوده شده اند و حتی نمی توانند در روز روشن نیز جلو حملات کسانی را بگیرند که با اسلحه سبک و سنگین بر تاسیسات دولتی و عام المنفعه حمله می کنند.

 

روزنامه دولتی انیس هم از حملات تروریستی روز گذشته در قندهار یاد آوری کرده ، اما در این ارتباط اظهارات رئیس جمهور کرزی را به نشر رسانده است.

این روزنامه به نقل از رئیس جمهور کرزی نوشته است که مخالفین مسلح دولت افغانستان به خاطر گرفتن انتقام کشته شدن بن لادن دست به چنین حملاتی زده اند.

روزنامه درسرمقاله شماره امروز خود در مورد روند کمک رسانی به افراد محتاج جامعه تبصره کرده است.

این روزنامه گفته است که در این راستا هلال احمر افغانی یا اداره سره میاشت توانسته است خدماتی را عرضه کند.

اما درعین حال روزنامه گفته است که در این راستا باید کارهای بیشتری نیز صورت گیرد.

 

روزنامه آرمان ملی هم درسرمقاله شماره امروزخود درمورد رویداد ها در قندهار و توانایی های نیروهای امنیتی افغان تبصره کرده است.

این روزنامه با لحن انتقادی نوشته است که حوادث روز گذشته در قندهار نشان داد که پیش بینی های حکومت در بسیاری از موارد از جمله تامین امنیت و توانایی نیروهای امنیتی نادرست است.

این روزنامه گفته است که طالبان توانستند حملات خود را انجام دهند و نیروهای امنیتی توانایی مقابله سریع با آنان را نداشتند.

روزنامه درجای دیگری درمورد کشته شدن رهبر شبکه القاعده در پاکستان و اثرات آن بالای افغانستان تبصره کرده است.

آرمان ملی گفته است که این رویداد چراغ سبز به پاکستان و اغاز بازی جدید با افغانستان است. این روزنامه هم چنان مقاله ی تحت عنوان "پاکستان دچار آشفتگی سیاسی غیر قابل علاج "به نشر سپرده است ،درمقاله آمده است "کشته شدن اسامه بن لادن رهبر شبکه ی القاعده در پاکستان،  این کشور را یکبار دیگر دچار آشفتگی و سردرگمی سیاسی قرار داده است. حالا پاکستان نمیداند که چگونه از این بحران خود را نجات دهد. کشته شدن رهبر شبکه ی القاعده در ایبت آباد منطقه ی که مراکز آموزش نیروهای پاکستان و خانه های مقام های ارشد حکومت این کشور را در خود جا داده، ادعا های مکرر مقام ها و مردم افغانستان را درست ثابت کرد که مراکز امن تروریستان در قلمرو پاکستان است." نویسنده مقاله پاکستان را در دوراهی دشواری قرار داده افزوده است :  این کشور تنها میتواند یکی از این راه ها را به هدف تداوم حیات خود دنبال نماید در غیر آن پاکستانی در آینده وجود نخواهد داشت.

 

روزنامه اراده درسرمقاله خود درمورد ماموریت نظامی بین المللی در افغانستان تبصره کرده است.

این روزنامه گفته است که پس از کشته شدن بن لادن رهبر شبکه القاعده، برخی از کشورها درمورد ادامه ماموریت شان در افغانستان و یا هم خروج نیروها از افغانستان فکر می کنند.

به باور نویسنده این مسئله اختلاف نظر های تازه یی را در میان هم پیمانان ناتو تبارز می دهد.

روزنامه درجای دیگری درمورد حضور نیروهای بین المللی در افغانستان تبصره کرده و در این میان برخی نظرات را نیز منتشر کرده است.

اراده به نقل از مقامات هندی نوشته است که خروج نیروهای بین المللی افغانستان می تواند خطرناک باشد.

 


May 9th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها